A garanciáról

 

Gyakran előfordul, hogy egy páciens a személyes konzultáció végén azt kérdezi, hogy milyen garanciát tudunk adni egy plasztikai sebészeti beavatkozás sikerét illetően. A kérdésre nem olyan könnyű őszintén és mégis nem mellébeszélve válaszolni, mert egy beavatkozás, műtét eredményét elérni nem ugyanaz, mint amikor bármilyen terméket megvásárolunk. A két dolog közt van egy alapvető különbség, és ez nem más, mint amit a jogi nyelv teljesítmény- vagy eredménykötelezettségnek, azaz vállalkozási szerződésben foglalt kötelezettségnek nevez (mint egy asztal elkészítésénél, megvásárlásánál a tökéletest), vagy megbízási szerződésben foglalt kötelezettségnek (mint egy plasztikai sebészeti vagy bármilyen orvosi beavatkozásra vonatkozó tevékenységnek) minősít. Az utóbbinak tulajdonsága, hogy az orvos legszakszerűbb, legprofibb, legfelkészültebb, leggondosabb, legalaposabb, legbecsületesebb és legtisztességesebb munkavégzése sem garantálhatja 100 százalékos mértékben a legtökéletesebb eredményt az összes esetben.

Miért?
Azért, mert nem létezik kockázat nélküli beavatkozás, azaz az összes szakmai szabály betartása és a legnagyobb gondosság mellett is előfordulhat, hogy a gyógyulás során azt valamilyen nem várt, nem kiszámítható, nem kivédhető esemény, kockázat hátráltatja, korlátozza, veszélyezteti. Erre példa, ha pl. mellimplantátum beültetése előtt 2 nappal, amikor még semmilyen tünetet nem ad, az édesanya elkapja 3 éves gyermekétől az óvodából hazahozott lázas betegségét, ami gyermekét is csak a műtét utáni napon betegíti meg a lappangási időszak után, őt pedig a műtét után 2 nappal. A frissen beültetett implantátum körül pedig a szervezetben elszaporodó baktériumok képesek olyan gyulladást okozni, ami csak az implantátum műtéti eltávolításával gyógyítható. Ilyen miatt kellett már eltávolítanom implantátumot, igaz, 25 év alatt csak kétszer. Aki ezt nem ismeri, az kevés műtétet végzett, vagy nem látott eleget. Megnyugtatunk mindenkit, 3 hónappal később egy másik implantátum újra beültethető. De eközben minden rossz megtörtént, lelkileg megterhelő időszakon kellett túlesni, egyik oldalt az óhajtott eredmény, másik oldalon üres melltartóhoz való öltözködés, nem várt nehézségekkel, nem várt hátrányokkal és költségekkel.

Hibázott a plasztikai sebész?
Nem! Még akkor sem, ha nem készítette fel páciensét előre az ilyen, nem várható lehetőségre, mert ez nagyon-nagyon ritka! De azért azt szoktuk javasolni, hogy egy implantátum beültetése előtt pár nappal  – különösen a téli időszakban  – ne vigye óvodába gyermekét.

Hibázott a páciens?
Nem! Még akkor sem, ha írásban, utasításban is felhívták a figyelmét, jelezze, ha bármilyen lázas betegség jelentkezik a környezetében közvetlenül a műtét előtt  – merthogy nem is észlelhette!

Ki tehet róla?
Senki! Mi van akkor a garanciával???

Visszatérve eredeti példánkra: egy asztalosnak addig kell újra és újra TÖKÉLETES asztalt készítenie, amíg egyáltalán nem billeg, azaz mindegyik lába tized mm-re egyforma hosszúra nem sikerül. Világos, hogy ehhez hasonló egy műtét után nem lehetséges.

Tehát egy plasztikai sebészeti beavatkozásnál az a garancia (és szakmai, valamint etikai kötelezettség) ígérhető, hogy a legjobb szakmai tudással, gyakorlattal, tisztességgel, alapossággal, körültekintéssel, gondossággal végzik el azt, és ha ennek ellenére mégis bekövetkezik a nem elhárítható ritka baj (szövődmény), akkor annak elhárítása során:

1. a plasztikai sebész késlekedés és akadályoztatás nélkül azonnal elérhető,
2. haladéktalanul cselekszik,
3. a fentiek szellemében késlekedés nélkül mindent elkövet a páciens érdekében,
4. késlekedés nélkül, őszintén tájékoztatja páciensét mindarról, ami tudomására jut, vagy ami szóba jöhet,
5. a páciens kérésére megszervezi a kérésre megnevezett és/vagy általa ajánlott bármelyik kollégájának részvételével a szükséges teendők ellátására szolgáló konzíliumot a saját költségére.


Nálunk abban a szerencsére nagyon ritka esetben, ha egy szövődmény úgy következik be, hogy a páciens semmilyen kockázatát, betegségét nem hallgatta, titkolta el, minden utasítást betartott  – tehát az a legjobb szándéka ellenére következett be, a fenti, egyébként minden szövődmény esetén kötelező pontok követésén túl –, nem fizet semmilyen műtéti vagy egyéb ellátási kapcsolódó költséget, azt plasztikai sebészetünk állja, amíg el nem hárítjuk a következményeket.

A legnagyobb szakmai kihívás és követelmény: ha az általunk végzett beavatkozás után bekövetkező, ritka, nem kívánt szövődményt is meg tudjuk oldani magunk, a páciens megelégedettségére és korrigálni vagyunk képesek a következményeket úgy, hogy a végső eredmény nem lesz kevesebb, mint amit terveztünk.


Sikerült megválaszolnom, mit gondolok a plasztikai sebészeti beavatkozások „garanciájáról”?

Dr. Balajthy Tibor